Tegenwoordig is online shoppen meer een vanzelfsprekendheid dan een zeldzaamheid. Als de winkels open zijn neigt men toch vaak naar het halen van spullen in de winkel, maar internet wordt op grote schaal gebruikt om dingen te kopen die niet overal te halen zijn. Maar waar online consumenten zijn, zijn natuurlijk ook online winkels, namelijk webshops. En met een webshop heb je te maken met ongeveer dezelfde logistieke situaties als bij een normale winkel, behalve dat er dus geen fysieke winkel aanwezig is. Zorgen dat alles op orde is, is niet altijd even makkelijk, zeker wanneer de drukke periodes zich af wisselen of het aantal bestellingen omhoog schiet. Een logistiek adviesbureau kan hierin te hulp schieten door middel van e-fullfillment.
Wat betekent e-fullfillment
Om de voordelen van e-fullfillment toe te kunnen lichten is het belangrijk om eerst uit te leggen wat het begrip eigenlijk inhoudt. Met een webshop heb je te maken met verschillende logistieke uitdagingen, van productie tot verzending. De weg die het product aflegt heeft verschillende stadia en als eigenaar van de winkel kan het flink wat tijd kosten om dit soepel te laten lopen. Een kleinschalige webshop heeft de mogelijkheid om alles met de hand te doen, maar al snel gaat hier veel tijd in zitten. E-fullfillment biedt een oplossing hiervoor. Het betekent eigenlijk dat je alles wat betreft de logistieke werkzaamheden uit handen geeft, waardoor je zelf niet meer de verantwoordelijkheid draagt over het desbetreffende pakketje. Natuurlijk blijft het product van jou, maar je voert niet meer alle werkzaamheden uit.
Efficiënte service
Wat hier vooral heel handig aan is, is de efficiëntie die de service biedt. Omdat alles onder dezelfde handen valt, met dezelfde afspraken en mogelijkheden, is het veel handiger om het overzicht te bewaren. Bovendien hoeft alles niet in de soep te lopen wanneer er opeens heel veel bestellingen zijn. Afspraken met de klant zoals levertijden, kunnen aangepast worden op de mogelijkheden van het bedrijf. Dus in plaats van dat de levertijd stopt om 17:00 omdat je dan klaar bent met werken, kan die tijd worden aangepast op de levertijden van het bedrijf.
Beter aanpassingsvermogen
Ook zijn ze veel beter ingestemd op eventuele veranderingen. Stel je voor dat je opeens de bestellingen gigantisch pieken, hoef je zelf niet uren door te werken, maar zal het bedrijf zorgen voor extra handen zodat je zelf kan focussen op andere dingen.
Meeliften op andere mogelijkheden
En het laatste voordeel zit ‘m in dingen zoals de verzendingmethodes waarbij je gebruik kan maken van de contracten van het bedrijf, in plaats van dat je zelf alle afspraken moet maken.