Stel. Je hebt een schitterende website die regelmatig wordt voorzien van nieuwe blogs of artikelen en foto's. Je zet er leuke aanbiedingen op en je weet precies wie je doelgroep is. Je kunt ook wel zien dat je website best veel bezoekers trekt, maar daar houdt het dan, ineens, bij op. Deze bezoekers vertrekken weer zonder doorgeklikt te hebben naar een volgende pagina, zonder iets in het winkelmandje te hebben gedaan of zonder het contactformulier te hebben ingevuld. Er gaat dus ergens iets mis met je conversie. Het is tijd om te werken aan je conversie optimalisatie. En daar kun je best wat hulp bij gebruiken.
Wat is conversie optimalisatie?
Conversie optimalisatie is het dusdanig verbeteren van de customer journey dat deze niet zomaar weer van je website vertrekt. Het is voor conversie optimalisatie erg belangrijk om je doelen goed in kaart te brengen en om daar naartoe te werken. Dit is nog best een klus en het kan zomaar zijn dat de indeling van je website toch anders moet dan je had gedacht. Door iemand in te schakelen die alles weet van conversie optimalisatie en CDP kun je je doelen alsnog bereiken.
Alles begint bij online vindbaarheid
Je kunt pas gaan werken aan je conversie optimalisatie als je zeker weet dat je online goed gevonden wordt. Wanneer een potentiële klant jouw dienst of product intoetst in een van de grote zoekmachines zoals Google, is het belangrijk dat jouw bedrijf daar bovenaan komt te staan. Dit kun je op verschillende manieren bereiken: zo kun je kiezen voor SEA, het adverteren in zoekmachines, maar ook voor SEO het optimaliseren van hoe een zoekmachine voor jou aan het werk is. Dat is echt een vak apart. Om te werken aan je online vindbaarheid moet een plan de campagne worden opgesteld en tussentijds worden geëvalueerd en, indien nodig, worden bijgestuurd. Schakel mensen in met verstand van zaken!
Het is een blijvende battle
Ben je goed online vindbaar, dan krijg je weer met conversieproblemen te maken, zijn die problemen opgelost, dan is je concurrent je voor in Google. Het online vindbaar zijn en blijven is een race die nooit stopt. Je moet hiermee aan de gang blijven om goed vindbaar te zijn en blijven. Ook het gebruik van diverse sociale media kan je helpen om je doelen te bereiken. Het is vaak een combinatie van alles, maar dan wel op het juiste moment toegepast. Er zit een complete strategie achter en die werkt alleen als je die niet uit het oog verliest.